Działając w imieniu swoich członków Krajowa Izba Gospodarcza Bursztynu w porozumieniu z Międzynarodowym Stowarzyszeniem Bursztynników oraz Stowarzyszeniem Rzeczoznawców Jubilerskich, wystosowała pismo do Urzędu Probierczego w sprawie przywrócenia pracy OUP w Gdańsku. W formie bezpiecznej dla interesantów i obsługujących.
W odpowiedzi na pismo uzyskaliśmy odpowiedź:
W odpowiedzi na Panów pismo z dnia 1 kwietnia br. uprzejmie informujemy, że ze względu na panujący stan epidemii i wzrastającą liczbę osób chorych, co zwiększa ryzyko zarażenia, obsługa klientów naszych Urzędów – zarówno bezpośrednia, jak również dokonywana drogą przesyłek kurierskich – wstrzymana z dniem 16 marca br., nie może zostać obecnie wznowiona. Decyzja o ponownym uruchomieniu urzędów probierczych zostanie podjęta dopiero wówczas, kiedy stan epidemii na terenie kraju ulegnie znacznemu osłabieniu.
Zdajemy sobie sprawę z problemów jakie generuje to dla reprezentowanej przez Panów branży, ale w chwili obecnej wszelkie działania, których celem jest ochrona zdrowia, mają w naszym kraju charakter priorytetowy, a ze względu na specyfikę pracy urzędów probierczych trudno jest zastosować zalecane przez Państwa rozwiązania, gdyż nasza praca polega na bezpośrednim kontakcie z klientami – dostawcami i odbiorcami wyrobów oraz zgłaszanymi przez nich przedmiotami, co stwarza duże ryzyko zarażenia.
Branża jubilerską nie jest jedyną dziedziną dotkniętą kryzysem, a jego przyczyną jest nie tylko brak możliwości zbadania i oznaczenia wyrobów, ale również spadek zainteresowania nabywców zakupem biżuterii, która nie jest towarem tzw. „pierwszej potrzeby”. Ze zrozumiałych względów nie jest możliwe wprowadzenie w dziedzinie prawa probierczego przejściowych rozwiązań prawnych, bo ich negatywne konsekwencje byłyby odczuwalne przez wiele lat.
Podobne rozwiązania organizacyjne – tzn. czasowe zamknięcie urzędów probierczych – wprowadzono w wielu innych krajach europejskich.
Małe firmy, których najbardziej obecny kryzys dotyka, będą mogły skorzystać z ulg podatkowych i opóźnień w płatnościach, na takich samych zasadach jak inne branże.
Możemy Państwu obiecać, że po wznowieniu obsługi klientów dołożymy wszelkich starań, żeby nadrobić zaległości. O wszystkich decyzjach i wdrażanych procedurach będą Państwo na bieżąco informowani.